Liliomkert Fejlesztési Terv

Az első építészeti tervet 2009-ben készítette Kis Péter Építészműterme.

Ennek beadásakor értesültünk róla, hogy Káptalantóti község rendezési terve értelmében a piac területére építeni nem lehet.

(A korábbi rendezési terv ezt lehetővé tette, és ennek tudatában eredetileg is építési szándékkal vásároltam a területet.)

A jelen rendezési terv szerint a 010/7. hrsz területen – a mai piac területe – kereskedelmi célból épület húzható.

A terv szerint egy U alakú épületben iroda, mosdók, konyha és kávéház kap helyet. A körülölelt tér a kávéház kerthelyisége.

Az épületnek a jelen használathoz való viszonyát mutatja a következő kép.

A piac mindaddig üzemelni fog, ameddig az árusoknak szüksége lesz rá.

Szándékunk szerint azonban az élelemelőállítást megrendelés alapra helyezzük, így előbb-utóbb a piaci értékesítés feleslegessé válik.

Megépül tehát a Kávéházat is magában foglaló épület, amely a hét minden napján fogadja a látogatókat. Ezért a Kávéház mellé étel-ital- és ajándékárusító boltocskákat telepítünk, amelyekben a környék portékái állandóan kaphatók lesznek.

A mintegy 2,5 ha parkolóból permakultúrás mintakeretet alakítunk azzal a céllal, hogy példát mutassunk másoknak, megosszuk a tapasztalatokat.

A kerttervet Takács Edvárd készítette, jól áttekinthető látványtervvel is ellátott minket. / melléklet

A beruházás magában foglal tehát:

20 m2 iroda

20 m2 mosdó

100 m2 konyha

100 m2 Kávéház vendégtér

2,5 ha kertépítés

kalkulált bekerülési költség: 200 millió forint

Ennek összegyűjtése az első feladat, utána kezdődhet az építkezés, és az iroda létrejöttével a megrendelésen alapuló élelemelőállítás és ellátás rendszerének felállítása, a szervezés.

Kérdéseddel bátran fordulj hozzánk: info@liliomkertpiac.hu 

A 3. képen a tervezett állapot látható

Gyakran ismételt kérdések

Mi a célja a Szövetkezetnek?

A cél a megrendelés alapú mezőgazdasági kistermelés megszervezése, a rendszer felállítása.
A Liliomkert piacán gyűlt tapasztalatok alapján tartjuk szükségesnek a megrendelés alapú termelés-szervezést, mert
• nagyon kevés a termelői élelem hazánkban
• a termelő nem tudja mit termeljen, mert nem ismeri az igényeket a termesztési folyamat indulásakor (ősszel)
• a fogyasztó nem jut hozzá a termelői portékához, mert nem rendeli meg időben.
Mindezen okok miatt rengeteg a kihasználatlan/műveletlen terület, kevés a termelő.
Holott a termelői élelem nem csupán egészségesebb, hanem helyi, és ezért is jóval kevésbé kitett az energiapiaci árfolyamoknak, mint a mai ellátás alapját képező multik gazdálkodása.

Mi a konkrét cselekvési program?

• A megrendelés alapú termelés-szervezéshez mindenek előtt szükségünk van egy irodára, ahol a munka folyik;
• 6 ember folyamatos munkájára;
• az első betakarítások idejére egy működő feldolgozó üzemre, mely egyben étterem is.
Párhuzamosan mintakert építése kell kezdődjön.

Miért kell hozzá 2 000 ember?

Azért, mert a szervezőmunka meglehetősen tőkeigényes, csak akkor éri meg, ha sok ember érdekeit szolgálja:
• termelőkét, akik a biztos piac tudatában bátran termelnek
• fogyasztókét, akik biztonságban és kényelmesen hozzájutnak a termelői élelemhez
• emberkét, akik szívesen tevékenykednek jó fizetésért a pezsgő vidéki élet szervezésén.

Mire kell a 200 millió forint?

Üzleti terv:
Beruházás
iroda-, mosdó- és étterem/feldolgozó épület létrehozása a Liliomkertben tervek szerint
219 m2 könnyűszerkezet – 109 500 000 Ft
gépek, eszközök beszerzése – 21 900 000 Ft
6 fő dolgozó munkabére 1 évre – 28 800 000 Ft
Permakultúrás mintakert építése és fenntartása az első két évben
2,6 ha – 31 200 000 Ft
tartalék – 8 600 000 Ft
Összesen: 200 000 000 Ft
Bevételek
Kávéház/étterem/feldolgozó
1. évben nem termel nyereséget
2-5. évben a nyereség fedezi a szervező iroda költségeit
A Szövetkezet folyamatos munkájához a 200 millió forint felett további befizetésre nem lesz szükség.
Kifizethető nyereség a 6. évtől várható. A tagság haszna azonban elsősorban a megrendelt áru termelése illetve fogyasztása lesz.
A termelőknek a megtermelt javakat átvételkor fizetjük.
A fogyasztók a portékát átvételkor fizetik, a termelési- és a jól szervezett (minimalizált) szállítási költségeket, kereskedelmi költségek nélkül.